butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

hvdvrk

Kategori: Allmänt

+ illamående.
Tack för lite mer sjukdomsproblematik!
Jag har försökt ta till mig den här sjukdomen men jag kan inte.
Just nu så ligger jag cirka 7000 kronor back! För jag inte kan jobba! För jag inte kan försörja mig. Men jag får väl spela dum och hoppas hyresvärden och csn inte vill ha några pengar i december...

ögonen läcker..

Kategori: Allmänt

...tårar som rinner. Inte för jag är ledsen utan bara för dom rinner.
Ögonen liksom läcker. Dom håller inte tätt. Det känns som dom är på väg att hoppa ur huvudet i dag. Värdelösa Graves.

Ge mig lite sömn i alla fall!

hvdvrk

Kategori: Allmänt

Sov till fan kvart i elva i dag. Dötrött. Minns inte om jag vaknat tidigare. Känns som jag supit i flera dagar. Men jag har nog inte druckit alkohol sen vinterkriget 1871.

En sån där dag när du ställer dig upp, så snurrar världen. En sån där dag, när benen knappt bär. Funderade på att gå ut på en promenad. Men det blev inget. När jag går så värker det i bäckenet. Asskumt. Som att det inte håller på nåt sätt.

Under eftermiddagen försökte jag mig på att fixa i förrådet i alla fall. Ett projekt som borde genomförst tidigare. Typ för ett år sedan. Sagt och gjort. Halvvägs in i projektet slog huvudvärken till med besked. Bara att bita ihop och göra klart. Grejerna var liksom utspridda utanför min dörr...

Soffa, vila. Soffa, vila.

Vatten vatten vatten.

Noterade för ett par dagar sedan att det luktar giftigt när jag pinkar. Ska njurarna ge upp nu? Fränt...

Sen fick Cluben styrk i hockeyn.
Men dagens behållning - tjejen som gick ner till halva sin ursprungsvikt i aldrig mera fet! Sjuk prestation och livsstilförändring!
Imponerad? Ja visst!

Hur var dagen?

Kategori: Allmänt

Nej, den var inte bra. Efter en natt där jag vaknade sjukt många gånger mellan 0300 och klockans alarmsignal, var jag allt annat än utvilad.
Trött, benen bär liksom inte när jag går. Vinglar fram. Märker att jag går bredbent, som att jag ska försöka parera i förväg för ett eventuellt fall...

Ögonlock som känns som att de inte räcker till för att sluta sig framför ögat. Värk, svidande värk. Svullen.

Aptit? Hahaha, nej det har jag ingen...

när man inga pengar har..

Kategori: Allmänt

... ja då går det mesta fel.

Bilen gick inte genom besiktningen. Kostnad att laga - minst 5000 kr för bara delarna...
Balle - rent ut sagt.

När man inga pengar har så får man ställa in livet helt enkelt.
Nu kan jag inte bara ställa in mitt liv. Jag har trots allt ett barn med. Som gärna vill komma till sina träningar och matcher. Som gärna vill komma till skolan och hem igen. Som gärna vill få en julklapp med.

innan klockan ringer...

Kategori: Allmänt

...oftast vaknar jag innan klockan ringer. Men inte fem minuter innan. Nej, ett par timmar innan. Sen somnar jag om, lite lätt. Sen vaknar jag. Sen somnar jag om lite lätt. Så där fortsätter det.
När klockan sen ringer, då är jag dötrött och kan knappt ta mig ur sängen.
I dag var inget undandtag.
Ont i kroppen med. Mest i underarmarna och händerna. Ända in i skelettet gör det ont.
Aptit = 0...

Graves - go fuck your self!

frukost...

Kategori: Allmänt

...14.56

kaffe och macka....

graves...
ont i hela underarmarna i dag.
sovit till kvart över ett...

ingen aptit

Kategori: Allmänt

Sen jag vaknade i morse, har jag inte haft någon aptit. Inget intresse i ens en kopp kaffe.
Stressad, stressad i huvudet. Tankar som mal och far runt. Kaos! Hysteri! Visste jag inte jag hade Graves, skulle jag tro att jag höll på att bli galen. På riktigt.
Nu är klockan snart halv tolv. Måste äta, heter det...
Måste orka...

Hyckleri

Kategori: Allmänt

Ja det är det man håller på med. I alla fall om man är mamma och sjuk.
Jag lär mitt barn - försök alltid ditt bästa så kommer det vara tillräckligt och du kommer duga som du är.
Men fan, jag är ju ett levande exempel på att det inte stämmer. Hela livet har jag slitit och var tog det mig? Till sjukdom och arbetslöshet och ekonomisk misär.
För hur mycket jag än försökte, så dög jag inte och det räckte inte till...

popp popp

Kategori: Allmänt

Nej, det är inte popcorn som poppar. Det är mina ögon. Det känns som de ska poppa ut ur mitt huvud. Hur mycket jag än försöker så går det inte att trycka in dem igen...
Det är som om de är för stora. Det är som värk när jag sluter mina ögonlock. Känns som det stramar åt. Drar i kanterna. Svullet.

Det är drygt. En dryg känsla.

Det bästa med att vara sjuk...

Kategori: Allmänt

...är de dagar du nästan känner dig frisk. En dag när du klarar av att ta hand om disken, torka fläkten i köket och ha kiosktjänst på kvällen för grabbens hockeylag.
En sådan dag är bra.
Dagen efter - inte lika bra.

Vakna med värk, värk och mer värk. Är tacksam att jag är singel så jag slipper mer värk som känns av när den man delar säng med, rör på sig, vänder på sig och vill kramas på morgonen.

Går upp, fixar frukost. Tar mediciner och lägger mig på soffan.

Det är nu. Nu som min sjukdom berättar för mig att jag inte är frisk, jag är sjuk.

Sover fram till halv tre när telefonen ringer. Ser på displayen att den har ringt flera gånger under dagen. Men då har jag sovit ännu djupare.

Nu kommer det jobbiga - försöka bete sig som en frisk igen, åka och handla, laga mat och försöka få upp kroppen till bortamatch i hockeyn i morgon bitti....

I dag får jag tycka synd om mig själv

Kategori: Allmänt

Jo så stod det faktiskt på kortet jag drog. Kanske fånigt, men den som är sjuk letar nog efter fler sätt att rättfärdiga hur man mår än den som är frisk.
Försökte annonsera ut min sjukdom på blocket. Många som läst annonsen. Tyvärr har det inte blivit affär - än.
Skam den som ger sig?
Om en månad eller två har jag nog ingen vård och ingen stans att bo.
That's life in Sweden 2012...

Sugen på lite Graves?

Kategori: Allmänt

21 november 2012

Nu, idag är jag så trött på Graves. Undrar om det går att annonsera ut den på Blocket?

På grund av att mitt högkostnadskort går ut väljer jag nu att sälja min sjukdom – Graves – med tillhörande symtom.
Bland annat får du detta:
Trötthet, sömnlöshet, irritation, aggression, ledvärk, hudproblem, håravfall, mag och tarmproblem samt ont i ögonen.
Dessutom får du dålig ekonomi eftersom du inte kan jobba och sjukpenningen som arbetslös täcker inte upp för dina omkostnader.

Om du har anställning så kommer du förmodligen förlora den om du köper min Graves, men för mig som inte kan betala för att ha den här sjukdomen längre, (har inte råd att bo kvar i lägenheten, inte råd att ha bilen kvar, kan inte ta ett jobb och kan inte betala CSN) så är det av högsta vikt att bli av med den så snart som möjligt.
Operation är planerad men chansen att bli av med detta verkar små just nu. Fast, kanske har du bättre tur med Graves än jag haft?

Pris ? Bud

BVSA!

Endast svar via mail. Jag vill ju inte sälja det här till vem som helst.

19 november 2012

Kategori:

I natt sov jag fruktansvärt illa. Visst, jag är van att sova kass, sova lite, inte sova alls. Men att sova illa, det slår allt. På kvällen var jag jättespeedad. Kroppen gick inte på högvarv men huvudet. Tankarna snurrade och rastlösheten var påtåglig. Kevin hade lagt sig att sova i sin säng. Men vid halv elva på kvällen smög han in i vardagsrummet och bad som snällast att få sova hos mig. Tio minuter senare hade min turboladdning tagit slut. Jag var så när att somna på soffan, men släpade mig via toan in i sängen. Jag kände att jag äntligen, efter flera kvällar med svårt att somna, var på väg till en bra natt sömn.
Då hör jag pipet. Pipet från en liten hund. Någonstans i huset piper en hund. Den gnäller och ylar lite lätt.
PANG!
Jag är klarvaken igen. Ljudet från hunden skär som knivar genom kroppen på mig. Det är svårt att förklara det här med hur ljud påverkar den som lever med Graves. Men gissningsvis så känns det som du är på väg att somna och någon häller en hink med iskallt vatten över dig.
Efter ett par minuter slutar hunden pipa. Kanske den hörde mitt löfte om att skicka den vidare till nästa värld, kanske gjorde någon annan det åt mig. Jag somnade. Och vaknade.
Klockan 0510 vaknade jag med ett ryck! Hjälp! Jag har försovit mig! Det var den enda tanken som fanns i huvudet. Hjärtfrekvensen ökade markant. Normal ligger mig vilopuls på en 95 slag i minuten nuförtiden. Det är ju bra, för att vara jag. Med detta uppvaknande känns det som den går till det dubbla på 2.7 sekunder, cirka.
Jag lyckas få fram en klocka, och ser den faktiska tiden. Stor suck av lättnad. Stor ångest för nu vet jag att jag inte kommer somna om och sova gott till klockan ringer vid sjuhugget. Mycket riktigt. Scenariot upprepar sig 0520, 0530, 0610, 0620 och 0650. Vi kom i tid till Kevins skola den här måndagen med. På något sätt lyckades jag ta mig hem, kolla upp ett nytt begagnat bälte till bilen och reserverade det. Sen somnade jag om igen. Rätt nöjd med att jag lyckats med en sak utöver att slockna på soffan den förmiddagen.
Det finns inte mycket att relatera till när du har en sjukdom. Har du inte haft något annat stort problem, missbruk eller annan sjukdom, så vet du inte hur illa det är. Fast vid det här laget, efter år med mr Graves inneboende, har jag insett att jag är rätt sjuk. Det finns inget friskt med att ha så lite ork som jag har. Till och med nu, när jag ligger på soffan, och skriver detta, värker det i kroppen och helst önskar jag att orden, på något magiskt sätt, kunde hamna på skärmen endast via mina tankar. Det är långt från alla dagar jag kan skriva så här alls. Oftast orkar jag knappt skriva mer än tio minuter på en chatt, eller ett par meddelanden på en telefon. Sedan säger kroppen stopp.
Det här, är just nu, ren will power! Det kan man tyvärr inte ta fram varje dag. Inte ens varannan. Inte till att göra annat än det man måste för att ha ett drägligt liv. Rena kläder, lite städat på golven och hemlagad mat ett par dagar i veckan. Sen uppskattar Kevin om jag tar med han på träningar och faktiskt kommer ihåg vilken tid han slutar skolan. Jo visst, det har hänt att jag glömt det med.
Fast i dag, måndagen den 19 november, då kom jag ihåg att hämta Kevin på skolan.
Tack och lov för det. Innan vi skulle bort till bilskroten, som förhoppningsvis skulle ordna ett bälte till min bil, stannade vi på Samköp i Tannefors. Utan att göra för massa reklam, men jag gillar Samköp. Ska du handla med mr Graves, då är Samköp rätt okej. Till att börja med är det lätt att stanna till utanför affären. Du slipper krångliga stora parkeringsplatser där du kan tappa bort bilen och du kommer snabbt ut ur affären igen. Allt du kan rationalisera när du lever med mr Graves, underlättar enormt. Kevin och jag gick in. Han fiskade fram en korg på hjul, hjälpsam som han alltid är. Nu börjar mr Graves att peta på min humörsnerv. Handtaget till korgen går inte att fästa i utdraget läge. Kevin drar det upp och ner och varje gång det tar stopp, så hörs självklart ett litet ljud. Ingen normal person reagerar på det här. Jag vet att det är mr Graves som hoppar jämfota på mina nerver. Jag vet att han vill att jag ska få ett utbrott. Han vrider på kranarna till adrenalinkranen och tack och lov är det stopp idag. Faktiskt så blir mr Graves lite irriterad på mig. Han retar sig på mig där jag försöker tänkta på vad vi ska ha på affären medan oljudet från korgen på hjul växer sig högre och högre. För att avleda hans försök att få mig att explodera, frågar jag Kevin vad han hade ätit till lunch. Jag kommer på mig själv att jag redan frågat det för mindre än tio minuter sen. Men jag minns inte. Han ska just börja klaga på att jag frågar samma saker om igen när jag kom på vad det var. Kyckling i curry. Kevin är så trött på att jag inte minns saker. Att jag glömmer och att jag frågar samma om igen. Men han är mer trött på mitt humör och mina utbrott som mr Graves frammanar.
Jag bestämmer mig för att be Kevin sluta dra i handtaget. Han ser direkt att jag inte är som jag borde. Inte ä r som jag vill. Inte är den där bra, gulliga, stabila mamman jag vill vara och han vill ha. Han slutar på en sekund. Han vill inte att mr Graves, ska få fart på ledningssystemet och låta adrenalinet få fart. Han har sett det förr och jag vet att han blir rädd.
I stället gör jag en manöver och börjar prata om pasta och annat vi behöver. Jag går två steg, glömmer bort vad jag ska ha. Kevin säger något. Jag minns igen vad det var, hittar makaronerna jag söker och går mot kyldisken. Men innan jag är framme där har jag flera gånger glömt vad jag skulle ha. Nu, när klockan är halv elva på kvällen, minns jag fortfarande inte vad det var. På affären låtsades jag som att det var ägg. Men det var något annat. Jag bara minns inte vad.

Sån är mr Graves.