butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Nyårsklänningen

Kategori: Allmänt

Nej, den är inte på. Glädjen att fira in ett nytt år finns inte. 
Just nu bara sorg och ledset i min kropp, själ och hjärta. 
 
Ingen har dött.
 
Livet är bara just nu inte på min sida. 
 
Min sjukdom.
 
Jag avskyr den.
 
Mitt nyår blir inte alls som jag hade tänkt mig. 
 
Mitt nyår blir fattigt.
 
Inte i pengar, men i människor.
 
Till andra - gott nytt år. 

Inget bostadsbidrag

Kategori: Allmänt

Av någon konstig anledning anser försäkringskassan att jag tjänar för mycket så bostadsbidraget i december betalades inte ut :/
 
Hur kan en utbetalning i månaden på 10100 kronor cirka, vara för mycket? Helt otroligt konstigt. 
 
Där föll hela januari ner i soptunnan. :/
 
Note to self: bli inte sjuk när du samtidigt blir fattig för du kan inte bli friskare om du ska stressa över pengar som inte finns till räkningar som måste betalas. 
 

Dagen i Jerusalem

Kategori: Allmänt

Det blev en lång och slitsam dag för mig i går. Men när grabben spelar hockey så får man ju lov att offra den lilla orken man har. Känner i dag att det var tur inte jag behövde sova över i Jönköping i alla fall. 
 
Just nu pågår sista matchen. Hoppas på en vinst. Gick inte sådär toppenbra i går. 
 
I morgon blir det nya doser på medicin. Ska hämta ut andra styrkor på levaxinet och sänka det. Hoppas hoppas hoppas jag inte hamnar i komaliknande trötthet igen.
 
 

MOT Jerusalem

Kategori: Allmänt

Ja inte det varma och sköna stället nu utan Jönköping och HV71 U11 cup.

Vi får lite nya motståndare som Halmstad. Får se vad de har att komma med. Hoppas vi spelar bra och vinner på fair play i alla fall.

I morgon kommer jag nog ligga utslagen som ett hundraårigt fyllo men det här gör det värt den uppoffringen.

Lite bilder av 2013

Kategori: Allmänt

 
FINDUS OCH DAGHUNDEN ACKE
 
 
ÅRETS PEPPARKAKSHUS
 
 
EN NY MEDLEM I FAMILJEN
 
 
ACKE INNAN HAN FICK SIN NYA FRISYR
 
 
KUNGEN I VÅRT KÖK - FINDUS AKA FISKPINNEN
 
 
FINASTE GRABBEN I MITT LIV
 
 
FINT VRAK PÅ ÖDETOMT
 
 
FISKPINNEN FICK SPATT PÅ JULKLAPPEN MED KATTMYNTA I
 
 
MAN LER LITE I SJÄLEN NÄR NÅGON BLIR GLAD - ÄVEN OM DET ÄR EN KATT
 
 
BLACK AND WHITE ÄR ALLTID SNYGGT
 
 
FAST DET ÄR FÄRGERNA SOM SÄTTER AVTRYCKEN I VERKLIGHETEN
 

En sjuk nyårskrönika - 2013

Kategori: Allmänt

Det är nu som arbetande journalister skriver som bäst på sina årskrönikor runt om i världen. Jag saknar det. Delaktigheten. Möjligheten att låta andra höra, läsa och, via bilder, se vad jag har att beträtta om 2013.
 
Det är ett utanförskap att vara arbetslös. Att sedan, som jag, vara sjukskriven på detta är grädde på moset. Fast, åt det sämre hållet.
 
Känslan finns där alltsom oftast. Att man inte passar in, inte kan leva upp till kraven som samhället har och att inte vara till någon nytta för någon. Även om jag är både mamma, flickvän och dotter så räcker det inte till. Det behövs, eller, jag behöver mer i livet. Jag känner mig rastlös i själen och hittar inget utlopp för den energi jag har i huvudet.
 
Inte varje dag, men ofta är det så.
 
Min årskrönika är rätt kort. Jag har varken orkat skriva, fota eller uppleva en massa saker. Jag har försökt blogga mig av med ord och stress. Jag har försökt fota en del. Men alltför ofta känns det som jag skriver för blinda och fotar saker som ingen annan kommer se eller vilja uppleva tack vare mig.
 
Jag vill göra skillnad. Jag vill finnas. Jag vill försörja mig och inte behöva, som i dag, åter igen sitta och sucka över att pengarna inte riktigt räckte.
 
Det är så att den där guldkanten på tillvaron, den liksom försvinner. Suddas ut lite mer för varje dag jag andas.
 
Så vad hände under 2013. Innan jag tar ett sista andetag det här året så tog jag ett första efter operationen i januari. Låg och sov februari och mars. Gjorde inget i april eller maj. Var på rekreation i fjällen i juni, i skärgården i juli och deltog, för första gången på flera år, på en kräftskiva i augusti. I september flyttade min goda vän till Italien och i oktober sänktes min medicindos vilket gjorde att jag sov genom november. December kom med julen och sen tog visst året slut.
Jag fyllde 40 men känner mig som 60.
Sonen fyllde 10 men ser ut som 15.
 
Vad kommer 2014 tro? Något annat? Något bättre? Jag hoppas forskningen går framåt så männsikor som jag, arbetslösa och sjukskrivna, kan få bli friska och återfå en del av det människovärde som finns i att kunna delta i ett arbetsliv, både produktivt och socialt.

Telefontid i morgon

Kategori: hypothyreos

Läkaren var sjuk när jag hade tid i mitten av december. Nu får hon ringa i morgon. Hoppas hon ringer så det inte blir strul med FK och sjukskrivning. Är inte riktigt läge att börja jobba än, även om trenden med trötthet så jag ligger däckad, har svagt gått till det bättre.

Men vi får väl se. Kanske blir jag inte piggare än så här. Vem vet.

Julen 2013

Kategori: Allmänt

Vi summerar.
 
Den kom. Den är genomfördes. Den är över.
 
Så nu sitter man här med gran och pynt och funderar på när jag ska få ork att plocka undan allt igen. Men det får nog vänta till nästa år.
 
I går kväll blev toppnoteringen en mygga i sovrummet.
 
Julen 2013.
 
Inte myggfritt så att säga.
 
Men faktiskt att helgen, än så länge, varit bra. Middag hos farsan. Julafton och svärföräldrarna. Fin gemenskap och god mat. Det kanske låter som en klycha men det är just var jag önskade mig.
 
Sen fick jag en fin våg med till köket så nu kan jag försöka mig på att baka lite mera.
 
Sonen blev nog nöjd för sina klappar med och till nästa jul hoppas jag att vi både bor på landet och får fira med en ännu större familj.
 
 
 

Det strålar en ....

Kategori: Allmänt

...smärta så ljuvlig och stark
i svanken och länden den står.
 
Den strålar så  starkt och så varmt överallt

i nära tvåtusende år.
 
 
När dagen blir mörk och när snön faller vit, ja då skrider den närmre, då kommer den hit...
 
Och då veeeet man, att snart ör det det RYGGSKOTT!
 
Eller
 
 
Det stårlar en stjärna så underligt blid
i öster på himlen hon står.
osv...
 
Det är ingen hejd på glädjeämnena inför julen.
 
 

Ledsen

Kategori: giftstruma

Jag är ledsen på sjukdom, tänder och rygg. 

Just nu sätter denna trio alla käppar i hjulet för mig :/



Värre

Kategori: giftstruma

Men fan ryggjävel!!!

Ont som fan! Har inte tid eller ork med flera mot i livet.

Ge mig tid att bli bra, tid att andas ut.

Känns som jag kvävs under alla bekymmer och sjukdom! 

Penicillin

Kategori: giftstruma

16 kronor kostade den kuren. Tack för man är sjuk sen innan och har 75% rabatt på medicin?

Hmm.. skulle nog hellre betala fullpris på antibiotikan mot tandvärken och sluppit trasig tand.

Ser INTE fram mot 2014 som kommer börja med ångest och panik kring tandvården - både praktiskt och ekonomiskt.

Så lite ryggont som sagt. Grädde på moset liksom.

Måste vara sjukt mycket bättre att vara frisk i Sverige.

Men Saab fick visst order på massa JASplan. Kanske dyker upp något för mig med att kunna tjäna pengar på i den affären...

Om man bara kunnat jobba... Om...

Ryggen

Kategori: giftstruma

Börjar få ryggskott igen.

Blev väl för mycket med julen 2013.

:/

Deadline

Kategori: giftstruma

Life has a deadline. We just don't know when it is.

Extra ont

Kategori: Allmänt

Hela kroppen värker i dag. Känns som jag kört en work out från helvetet fast det enda jag gjorde, eller försökte göra, var att gå till tandläkaren. 
 
Det gick inte så bra. 
 
Men jag fick penicillin i alla fall. 
 
Som jag inte har råd att hämta ut :/ 
 
Som arbetslös och sjukskrviven får jag cirka 10 000 kronor i min hand i månaden. 
 
Detta ska, ihop med barnbidrag, underhållstöd och bostadsbidrag, räcka till allt.. 
 
Det gör det inte. Inte med en grabb som fyller elva år nästa år. 
 
Inte med tänder som går sönder.
 
Inte med lån som ska betalas. 
 
Inte med jul och födelsedag som kommer snart. 
 
Och socialen får jag ingen hjälp av. För jag har fått pengar i gåvor av vänner och släkt. Pengar till mat, och räkningar. Räkningar som inte räknas in av socialens stöd. Csn, banklån, återbetalning till Försäkringskassan av för mycket utbetalt bostadsbidrag. Dessa ska icke betalas. Om jag inte betalar så räcker mina pengar säger de på socialen. Om jag inte betalar så går dettta till Kronofogden. Men det är så man ska göra - i Sverige - 2013
 

Kommer hon hjälpa till?

Kategori: Allmänt

Min läkare har nu i sina händer en blankett som kan ge mig den tandvård jag så behöver. 
Med Landstingets tandvård och "blått kort" kan jag få hjälp med min tandvårdsrädsla och mina dåliga tänder. 
Jag har märkt att sen jag började med medicinering, både Thacapzolen och Levaxin, så har mina tänder blivit allt sämre. Känsligare tandhalsar och torrare i munnen. 
 
Extra fel är det ju eftersom jag är så rädd för att gå till tandläkaren. Det är ju inte så att man springer dit varje år direkt... :/
 
Men jag hoppas och ber att läkaren skriver i och skickar in pappret så jag kan få hjälp med mina tänder och tandvärk. 
 
 

Krypig i kroppen

Kategori: giftstruma

Mest i benen.
Känns som myrornas krig där.

Gah!

I dag testar jag ett schampo mot mjäll och svamp i hårbotten. Köpte billigaste på Apoteket. Hoppas det fungerar...
Trött på detta elände med stora vita flagor i mängder. 

Nu kommer tandvärkern tillbaka med. Hoppas jag kan somna...


Zzz...

Tandproblematiken

Kategori: giftstruma

Den fortsätter.
Hemskt detta att vara så rädd för tandvård. Men i dag, efter en natt med massa värk, ringde jag i alla fall Landstingets tandvårdsgrupp för hjälp. Typiskt så var ju inte rätt person där men de ska ringa i morgon.

I Sverige 2013 får folk inte så mycket hjälp ekonomiskt med sina tänder. Jag som går på lägsta ersättning som sjukskriven och har tandvårdsrädsla blir då en av de som verkligen inte går till tandläkaren.
Inte fan lägger jag tusentals kronor på tandvård när jag inte har råd att betala för resten av livet med allt som behövs.
För att inte tala om att julen är här...

Nej det borde finnas extra stöd för personer som redan har det krasst.
Men gå till socialen - säger alla. Fast socialen hjälper inte med sånt. Socialen går in på mitt konto och tittar och ser att jag fått in pengar. Pengar jag fått för jag ska kunna bo kvar, pengar jag fått för att betala skulder som inte socialens norm täcker. Exempelvis CSN och banklån.
Men socialen bryr sig inte om det. Nej enligt dem skulle jag ha sparat dessa slantar - till sånt här.

Sverige 2013 innehåller så många moment 22 att man kräks.

För den som är som jag - sjuk - blir det inte lättare att försöka bli frisk.
#tandvårdsskräck #tandvårdsrädsla

Hockey hockey

Kategori: giftstruma

0-11

3-4

10-6

Och så 6-2 för stora LHC.

Kul med hockey. 
Synd kroppen inte orkar. 
Nu matt i kropp men speedad i huvudet. 

Ska försöka sova.

I morgon tredje advent... Tiden går lite fort. 

Skitbra!

Kategori: giftstruma

Jo vars. Sällan man vill prata skit men faktum är att det är bra skit mestadels av tiden nuförtiden. 

Från sju gånger löst per dag till förstoppning och ont var tredje dag till rätt normal skit. 


( tur man kan glädjas åt det lilla i livet)

Snart sex timmar hockey och tacobuffe på det. Behöver jag säga hur jag mår i morgon? 




(Tur 

Trim

Kategori: giftstruma

Var med daghunden på trim i dag. Han blev slätare :)

Nu trött, hockeymatch för grabben i morgon. Tacoäta på kvällen med motståndarlaget. Hoppas det blir kul. Och inte så energikrävande. 

Men jag gissar jag ligger rätt still på söndag. 




Det blåser

Kategori: giftstruma

Så svårt att sova.

Tandvärk med. 

Matt i hjärnan på något sätt. Svårt förklara. Urblåst. Tagit på mig för mycket i helgen och kan inte avboka.

Zzz... 


Var så uppe i går

Kategori: Allmänt

Uppe, glad, pigg, levnadsviljan låg på topp. Kändes som jag lätt skulle kunnat gå ut i dag och jobbat heltid med vad som helst. 
 
Gjorde ju inget särskilt på dagen. På kvällen var jag i Domkyrkan på luciakonsert. En timme fridfull musik och sång. 
 
I dag - helt hopklappad, matt, ont i kroppen, trött och less. Ont i ögonen och vill inte ens tänka på allt jag, igår, trodde jag skulle orka med i dag med julstöket i alla fall.
 
Usch vad ARG jag blir på den här sjukdomen! Luras så! 
 
Vill mest bara bli så som jag var i går varje dag...

Mycket trevligt

Kategori: Allmänt

Trevlig kväll med fin sång och fint sällskap. 

En liten energikick.




Vårdcentralen

Kategori: giftstruma

Sitter här och väntar. För omväxling skull inte för egen del. Skickade hit mannen som varit hängig och trött, matt och orkeslös en längre tid. Känns det igen? Låter bekant? 

Stelt i nacken

Kategori: giftstruma

Varit ute i skogen och sträckt lite på mig. Jag gillar ju naturen och ljuden där ute. Vinden...

I afton ska jag orka med årets mest religiösa upplevelse - luciakonsert i domkyrkan av eleverna på folkungaskolan. Blir säkert jättefint.

⭐️⭐️⭐️

Jul

Kategori: Allmänt



Julstädningen

Kategori: giftstruma

Blä

Pynta

Usch

Blir det uppskattat i år?

Blir det fint?

Hur mycket orkar jag? 

Trött och matt. Jobbigt att inte orka färdigt liksom. 

Bit ihop. Julen tar slut. 

Hoppas den kanske blir fridfull i år.

❤️

Flämt och flås

Kategori: hypothyreos

Pulsa runt i snö med mitt flås.. Nä det var ingen bra kombination alls. Heeeelt färdig. Jag som skulle orka så mycket under eftermiddagen. Få fram julpynt, packa lite grejer kanske baka något.

Hmm...

Tur i oturen att ingen bråkar med mig om sjukskrivningen - än.

Fick sova ut

Kategori: giftstruma

Med märkliga mardrömmar i bagaget fick jag sova till 10:30. Det är inte det bästa för medicinerna ska ju tas med.
Men ändå. Kanske jag slipper däcka sen på dagen. 

Var på kalas i går. Davids mormor fyllde 80. Mycket trevligt men även det trevliga tar på krafterna. 

Nu kaffe och sen en promenad i snö med Acke :)


Gott

Kategori: giftstruma

Först nu börjar orken ta slut. 
Skönt. Den räckte rätt länge i dag.

Avslutar kvällen med film efter en god middag som min älskling gjort. 
Skönt bli bortskämd med mat, det är jag inte van vid. Tar gärna disken då kan jag lova. 

Ska nog ta en liten bit energi till att baka en paj :)


Usch

Kategori: giftstruma

Såg faktiskt 34 minuter av Idol nyss. 
Och så glad jag är att jag inte behövt se mer. Kvällens tittande var ren uppoffring för sonens skull. Hellre se på dålig musik med honom än inte vara med han alls :)

För övrigt är statusen trött och dålig funktion i huvudet. Trodde jag skulle orka en kort tripp till ö&b, hämta ett pst byxor åt grabben och sen till systemet, vanlig affär och hem. Jag hade fel. 

Gick runt som en bortkommen idiot på affären och kom inte på något jag kom dit för :/

Blev ingen middag direkt - bara mackor med rökt lax och skagenröra. 

Nu tar jAg tandvärk och grubblande med mig till sängen. Hoppas jag vaknar med ett mirakel skett i natt. Ingen trasig tand eller ingen tandvårdskräck :/

Julklappen inköpt!

Kategori: Allmänt

Yes, så är det. En sak till sonen. Och inte ens det har jag egentligen råd med på sjukersättningen. Men som tur är kan man ju betala av saker nuförtiden.

Det här är det värsta av det värsta med att vara arbetslös och sjukskriven. Det finns inte tillräckligt med pengar. Sonen som är van vid att ändå få en fin sak och så lite extra grejer på julen, han får en sak i år som han önskar sig. Sen blir det saker jag annars kunnat köpa ändå. Hockeybag (köps ihop med andra) och skor (känns som man ska kunna köpa det barnet behöver utan att det är i present)

Nej julen är ingen högtid som jag ser fram mot på det ekonomiska planet. Men vad gör man inte för att barnet ska bli glatt? Jo man gör som jag - köp nu - betala i februari... Och då kommer hans födelsedag med...

In it to win it. Kan inte alla som ser det här och har lite ekonomisk empati gå in och köpa något på min sida...

Det är är sånt jag gjorde för länge sen.... innan jag blev sjuk.

www.58andsorad,spreadshirt.se

Enjoy the hollidays!

Gå ut i trafiken

Kategori: Allmänt

Hörru du oskyddade trafikant! Du som går rakt ut i gatan! Du som tror att bilar kan stanna bara för du har rätt att gå på övergångsstället! Du som cyklar utan lysen och reflexer! Du som helt enkelt inte tror du kan dö! Vet du! Det är halt ute och mörkt som fan! Om en olycka sker och du blir påkörd av mig så kan det mycket möjligt vara mitt fel men vet du - det gör lika ont på dig för det! Så var snäll mot oss som färdas i större fordon - visa dig i trafiken. Var säker på att vi hinner stanna och tro inte du inte kan dö. Jag gör mitt, jag ser mig för, jag saktar ner farten när det är halt och jag tar det lugnt där människor ska samsas om trafikutrymmet. Slipper jag dig i fronten på min bil så slipper du en tur till hospitalet eller i värsta fall få en träfrack. Om du ser dig om och visar dig, så minskar vi risken att olyckan sker. Och en sak till - det kan vara halt även om det inte är snö på marken. God jul och så vidare.

Så kom den

Kategori: Allmänt

Den efterlängtade snön. Det vita guldet. Det vackraste täcket som vintern kan ta på sig.
 
Jo jag älskar vinter, snö och ljuset som blir. Du kan gå ut i skogen, senare än vanligt. I månsken. Du hittar hem igen för dina fötter gör spår som inte suddas ut...
 
I dag önskar jag jag vore frisk och kreativ. 
Kanske borde konvertare till någon religion. Bota mig med förbön. Har ju läst det hjälper mot både leukemi och homosexuallitet. Fast det är klart. Att vara gay är ju ingen sjukdom. 
 
Eller så får jag flytta till något bra land där mediciner som faktiskt hjälper de som inte blir bra på levaxin är godkända och används. 
 
Eller så får jag fortsätta vara sjuk och hoppas det vänder. För det kan det ju... Eller? 

Kvar i sängen...

Kategori: giftstruma

Ville så gärna ligga kvar i dag.
Men upp...

Sonen till skolan.

Jag lämnade prover. 

Nu hemma.

Soffan - min bästa vän. 

Pang!

Kategori: giftstruma

Där blev jag hungrig!

(Händer inte så ofta som man kan tro!)

Däckade i går

Kategori: hypothyreos

Tack och godnatt. Gjorde en resa till grannbyn för att hämta lite saker. Sen hämta grabben på hockeyträningen. Hem och fick maten serverad. Plockade undan disken. La grabben. La mig i sängen. Somna... Vaknade i morse med kläderna på... Suck... Vill ha lite mer i livet än sova, äta, städa och köra bil.

Dricker du för skoj skull?

Kategori: Allmänt

Du - drick inte så mycket. Det är inget snyggt med en aspackad människa. 
Du - drick inte så mycket. Igen full dansar vackert. 
Du - drick inte så mycket. Det roliga blir inte roligare i rännstenen. 
Du - drick inte så mycket. En rödvinspya är alltid en rödvinspya.
Du - drick inte så mycket. Det finns saker som sägs som inte kan tas tillbaka. 
Du - drick inte så mycket. Ditt barn sitter under bordet och gråter. 
Du - drick inte så mycket. Det gör ont när du sparkar och slår. 
Du - drick inte så mycket. Det gör ont att bli slagen, även när du själv är full.
Du - drick inte så mycket. Barnet i din mage kan inte säga nej.
Du - drick inte så mycket. Sex mot din vilja på en skitig toalett är inget vackert.
Du - drick inte så mycket. Att bli rånad är inget ballt.
Du - drick inte så mycket. Andra kan bli rädda för dig. 
Du - drick inte så mycket. Du vill inte komma till bårhuset i dag. 
 
Så du - drick inte för mycket.
Var rädda om varnadra i helgerna som innehåller så mycket mer alkohol än många klarar av att hantera. 

Usch vad tråkigt

Kategori: giftstruma

Men jag har inget roligare att tillföra om sjukdom än att jag är trött, lättretlig och ledsen.
Får ofta andnödspanik. Typ ångest. Tycker det kommer oftare nu. Kanske ska fråga om att dra ner på levaxin. 

Eller så sover jag mer då igen :/

Det finns ingen vinst med Graves-hypothyreos, 
Tur LHC tog vinst mot Gnaget på Hovet i alla fall. Full fart framåt!

Club :)

Det bästa med att handla strax efter åtta...

Kategori: Allmänt

...På morgonen alltså. Just då är det extremt lite folk i butikerna. Less people, less stress for me. 
 
Kan bli sjukt ofokuserad och tappar lättare tråden är jag måste veja för folk.
 
Be ware! There are people shopping!
 
Ta en omväg...
 
Trött... sovit.. vill sova mer...

Så slänger vi på lite...

Kategori: Allmänt

...tandvärk :/

Dålig kombination med inga pengar och total tandvårdskräck.

:(

Vad fan gör man då rent ut sagt...

Kände mig rätt pigg

Kategori: Allmänt

Sen ridå.

Höll på med tvätten. Såg fram mot att få den klar innan kvällen. Men så ringde min mamma. Pratade med henne i en halvtimme ungefär. Sen ridå.
Sov däckat i en timme :/

Varför ingen balans...

Varför kan jag inte få bli stadigt piggare och friskare...

bajssjukdom!

Fick en idé

Kategori: Allmänt

Jo, jag är i grund och botten rätt komiskt lagd. (Kan man säga så?)

Tänkte, vi har buss 24 i min stad och då kanske man skulle sätta en flashmob på den bussen så här i juletider. Alla klär ut sig till tomtar, går på vid olika busshållplatser innan stan, och sen bara går av och försvinner...

Lite som tomten gör normalt eller? ;)

Idag är det annars tvättdag på schemat. Matt och hjärtklappning. Ångestandnöd och matt. Ja just det, jag sa ju matt...

Helgen...

Kategori: giftstruma

Kul värre. 
Kommer kosta i morgon för allt jag gjorde.

Karln lagade middag som vi åt med hans familj i lördags. 

Åkte med sonen på hans hockeymatch i dag. 

That's it.

Tack och god natt. Orkar knappt röra mig nu :/