butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Ledsen i hela kroppen

Kategori: giftstruma

Ögonen är själens spegel sägs det. 
Är tårarna då ett bevis på att själen läcker? 

Inget bra

Kategori: giftstruma

Vaknad nu!

Somnade strax efter fyra...

:(

Well, kommer nog inte sova mer på dagen i dag i alla fall...

Värk i kroppen och som sirap i musklerna. 


Somnar inte

Kategori: giftstruma

Legat vaken sen 01:45 :(


Vill sova.    

Varvar ner,,,

Kategori: Allmänt

Masade mig iväg på hockeyn och lekte frisk ett tag. 
 
Blev mycket i dag. För mycket. 
Nu kan jag inte koppla av - inte sova.
 
Karln ligger och snarkar i sovrummet. Jag brukar somna rätt lätt fast det låter. Inte i kväll. 
Speedad i huvudet. 
 
Synd i kroppen hänger med. Då kunde jag ju storstädat toaletten eller något annat intressant...
 
Well, hockeyn blev korta strået draget. Förlust vill säga. Nu är det dags för cluben att komma ur sin koma. Det är dags för mig med att komma ur min men sanningen är väl den att det knappast kommer hända.
 
Stressas, orolig och med en klump i magen går jag och lägger mig.
 
Snart... 
 
väldigt snart...

Näe det blev inte så kul

Kategori: hypothyreos

Stod på blomstertorget med en idé i mitt huvud. Det skulle bli så fint med hemmagjord adventsljusstake. Oasis, lingonris, granbarr.. tomtar... lite svampar och så...

Men näe - inte blev det så fint. Jag har nämligen inte förmågan att koordinera det jag ser i mitt huvud till något som ens liknar det jag vill ha i verkligheten.

Suck...

"Jaha, nu blir det väl trevligt att åka hem och pyssla lite!", sa tjejen på affären...

hmm... näe... inte så kul när inget fungerar :/

Vet ni!

Kategori: giftstruma

Solen gick upp i dag med. 

Inte jag med den. 
Sovit med otäcka drömmar och känner vemod och ångest i kroppen. 
Mycket är ekonomin. 
Julen...

Kramp i hjärnan. 

Glömt en räkning till CSN. Pengarna räcker inte till. Får hoppas det löser sig till nästa månad när ingen jul ska firas på kontot. 

Julklappar får köpas på kredit. 

Tur det inte är många. Men sonen vill så klart ha något. Något som tyvärr är dyrt. 

Visst, han sa till mig att jag inte behövde köpa något eftersom jag har så ont om pengar men vilken mamma klarar det. 

Det måste gå...

Ändå är det bättre nu än innan jag träffade mannen i livet. Mycket är mycket bättre. Tyvärr har ju mycket hunnit bli riktigt dåligt med på vägen hit. Under året som sjukskriven har det mesta raserats. 

Hur orkar man göra detta om och om igen... Hur...

Pigg på promenad

Kategori: giftstruma

Blev lurad. Orken räckte bara halvvägs. Resultatet blev 4 km promenad på 1.5 timmar :( 


Ett tag tänkte till och med jag...

Kategori: Allmänt

...vilken TUR att jag är SJUK när det snart är OS. 
 
Men gud så stört tänkande! Till och med av mig som är sjuk...
 
Fast sanningen är den att mitt liv just nu är så minimerat i levandet att tv är det bättre sättet att följa vad som händer runt om på jorden. Det och internet. Vill inte ens fundera på hur mitt liv skulle vara som sjuk och utan dessa medier och kommunikationskanaler. 
 
På torsdag är det Thanks Giving. Vi ska ha middag,- fast den tar vi på lördag. Vad har jag då att vara tacksam för? 
Min son. Min pojkvän. Min mamma och pappa. Och alla som tänker på mig och följer en del av mitt liv på blogg och facebook. 
 
So let's go all in for America and superduper traditions we normaly don't celebrate in Sweden! 
 
Kanske borde vi visa lite mer tacksamhet för det vi har. Även om livet suger fett som sköldkörtelsjuk.

Dessutom..

Kategori: giftstruma

..har det varit svårt med synen i dag. :/

Folsyra

Kategori: giftstruma

I går började jag med extra folsyra. Hoppas det kan hjälpa till och få mig lite piggare. 

Suttit en stund i solen i dag. Hudcancer eller piggare - känns som man får riskera lite för att vinna lite. 


Trevlig måndag

Kategori: giftstruma

Trötthet till trots. Måndagen var trevlig. 
Promenad i solen, pannkakor, hyllshopping på olika affärer med David. 

Framtidsplaner - kärlek.

Helt rätt.

Hoppas jag orkat med lite vettiga saker i morgon :)

Mer trötthet

Kategori: giftstruma

Nej det vänder nog inte så fort. Fick sänkt dos lio för ett tag sen. Kändes som livet hamnade i koma.
Höjt lio igen men det händer ju inget direkt på pigghetsfronten.
Men det tar väl en månad eller två innan jag är tillbaka på lika dåligt som jag var innan sänkningen...

Sjukskriven till 31 dec.

Och nej, jag tror inte jag kommer kunna börja jobba men jag ska söka ett jobb ändå. 



Det är en känsla av..

Kategori: Allmänt

Varje dag, när jag lämnat grabben på skolan, pojkvännen på jobbet och jag sitter i bilen på väg hem. Varje dag, vid ungefär samma tid. Varje dag på ungefär samma plats.
Det är då jag känner det. 
En tomhet.
En ensamhet.
En känsla av att det jag gör här är inget mer än sitter av tiden. 
Väntar.
Väntar. 
Väntar.
 
Jag väntar på att må bättre. Slippa sova mig genom livet. Orka göra något för mig själv. Orka jobba. 
 
Men stressen i att inte kunna det här. Den äter upp mig. Det är svårt att acceptera min sjukdom. 
 
Och vem kan göra det? Vem kan säga - tack för jag blev sjuk. 
 
 

Inte ny medicin

Kategori: giftstruma

Nej men läkare tyckte inte det skulle tillföra mig något att testa NDT. 

För att komma från mitt sovande liv fick jag gå tillbaka till tidigare dos av lio och levaxin. 

Kroppen känns dränerad på energi...

Höger öga

Kategori: giftstruma

 Bråkar och gör ont. 

Håller en tumme på att vi kan få huset att hyra som vi fått titta på.

Hoppas...

Landet och lugn och ro skulle nog göra skillnad. Stor skillnad. 


Ytterligare en dag...

Kategori: giftstruma

Upp på morgonen, frukost, lämna grabben, hem, utmattad, sova.

Ingen skillnad - ingen ork.

Hitta en lösning och ge mig mitt liv tillbaka!  

Skitsjukdom! 

Sömn..

Kategori: giftstruma

Eller brist på bra sömn. Det är saken. Sova utan att bli utvilad. Sova och bli väckt flera gånger på natten. Problem att somna om. Problem att somna in. 

Drömmar... Otäcka. Stressande.

Hur var det nu igen att vakna utvilad och orka med livet på ett sätt där jag tillför mer än mina andetag.



Glömmer lätt

Kategori: giftstruma

Varje dag - pip i öronen. 

Värre när jag är trött och stressad.

Jobbigt när huvudet måste fungera.

Tröttsamt pipande....


Fan vad det blåser!

Kategori: Allmänt

Sån där ihållande vinande jävla vind. 
Hade varit mysigt om min älskling var här och om jag inte var tvungen gå upp i morgon bitti. 

Rastlös i hjärtat är jag. Går det att förstå den känslan? 
Som restless legs fast i hjärtat.

Stress... Helt enkelt :/ 

Saknar...livet liksom...

När huvudet vill mer..

Kategori: Allmänt

..än kroppen orkar.
 
När tankarna snurrar, idéerna flödar. Men kroppen orkar inte.
Vem vill leva mitt liv? Själv är jag inte så sugen längre. Jag vill vara mer än sjuk hemma. Jag vill vara mer än den som städar, tvättar, diskar och kör grabben till skolan och träningarna. Jag vill vara jag. Jag vill orka leva. 
 
Men jag vill också orka jobba. Få in pengar till vårat liv. Mitt, sonens och sambons. 
 
Ja jag är lyckligt lottad så. Jag sprang in i kärleken. Eller han hittade mig och behöll mig. Jag är lycklig. Jag har mer än många andra. Jag slipper sitta och tigga nere på stan eller utanför Coop. Jag har mina mediciner och jag får god mat lagad åt mig. 
 
Men jag är ledsen... 
 
Jag är rastlös i mitt huvud...
 
Jag söker desperat efter lösningar på det jag inte kan acceptera...
 

Segis i dag

Kategori: giftstruma

Funderar på framtiden.

Seg i hela kroppen.

Mår illa.

Känner mig bara ledsen... 


Tröstlöst

Kategori: giftstruma

Rastlös... Känner ingen hunger, ingen aptit. Inte trött nu. Seg på dagen. Går min vardagspromenad. 
Toppade den med en halvtimme i raskt tempo nu. 
Snarkar i sovrummet. Förkyld man i sängen. 
Vill gråta. Men vill inte störa.
Arg och ledsen sitter jag nu i vardagsrummet. Klockan ringer vid 07:15. Behöver stabilitet. Behöver harmoni. 
Just i kväll ser det knappst ut att finnas på horisonten. Men visst blir det väl bättre. Det måste bli bättre. Det måste..

Knak

Kategori: giftstruma

Lederna verkligen knäpper och knakar. 
Tröttheten är enorm. 
Återgår till känslan att gå i sirap - i uppförsbacke :/

Kaffet smakar inget gott längre

Kategori: Allmänt

Undrar varför det är så.
Skrev till min läkare i går och bad om att få prova bara lio eller att hon söker licens på Armor Thyroid. Får se vad jag får för respons på det. Hoppas kan man ju alltid. Det är ju inte hennes liv som förstörs menar jag och så mycket värre kan det inte bli. Det är ju inte mediciner man dör av att testa så att säga.
 
Less less less.
 
Tur jag har min grabb och min David <3

torrt...

Kategori: Allmänt

..glömt...
 
huden är så torr. Utslag i ansiktet. Jättemycket skorpor i hårbotten. Utslag, som finnar på halsen. (hade det tidigare innan jag fick diagnos men försvann när medicineringen påbörjades)

Samma gamla skit

Kategori: giftstruma

Känns som dagarna löser av varandra utan innehåll. Samma vanor, samma trötthet, orkeslöshet och värk.
På sista veckan ungefär har det börjat värka mycket mer. Molande värk, som om man har ett blåmärke någon petar på. Fast i lederna, händerna, upp i underarmarna. Fötterna och upp i benen.
Vaknar även om nätterna med kryp i benen. I natt höll jag på att bli galen. Min gulliga sambo ville hålla om mig och jag bara putta iväg han. :/

Hoppas jag kan komma på något som fungerar mot värken, tröttheten och det här rätt så meningslösa livet.

(nej allt är inte nattsvart, bara när jag tänker på min sjukdom och allt jag önskar jag kunde göra...)

Usch

Kategori: Allmänt

Pengar som inte finns till räkningar man inte trodde man skulle få :/

Skönhetssömn..

Kategori: Allmänt

..
 
Jo det heter nog det av en anledning. Eller?
Jag som sover så sjukt mycket borde ju vara assnygg, het och läcker. Känner mig lurad på konceptet eftersom jag känner mig risig, sliten och ful mest varje morgon jag vaknar. Vissa dagar kan man fixa detta med smink men inte alltid.
 
Trött, ont i kroppen, värk i leder, kass i magen.
 
Man blir lätt matt på att detta.
 
Men i går, då var jag så bra i en timme att jag nog hade kunnat jobba! Fast den timmen hade nog klassats in som en dålig timme på jobbet för en som är frisk...
 
Nu ska jag ta daghunden och gå en sväng. Får se hur många meter benen bär i dag.

Hu hu

Kategori: graves

Söndagen var rätt utvilad. Skönt. 
Måndag - dötrött igen.

Tror jag fungerar bäst utan tider att passa. Utan måsten. Hur får man det i livet när kraven är skyhöga, när räkningshögen inte sjunker och när sjukdomen stoppar en från att försörja sig själv?

Hur får jag tid och råd att bli friskare.

Ögonvärk

Kategori: Allmänt

I dag har jag jätteont i ögonen.
Jag menar JÄTTEont!!!