butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Utkast: Feb. 28, 2013

Kategori: giftstruma

Jag försöker städa och känna efter hur det är att vara frisk igen.
Lustigt, det känns precis som innan.
Men man ska väl bli genomsvett och anfådd, få hjärtklappning och bli yr av att torka av matbordet, plocka i och ur diskmaskinen och handdiska en gryta...


Jag är frisk!

Kategori: graves

Genom ett magiskt trollslag är jag frisk! Bara för jag är opererad ska jag nu vara frisk! Det har försäkringskassan kommit på! Det har ju gått en månad efter operationen och då ska jag vara frisk!

Att jag inte mår ett dugg bättre spelar ingen roll. Jag är ju opererad! Jag är frisk!

swimma

Kategori: graves

I kväll stod jag och lagade mat. Grabben är hemma, då blir det lagad mat på bordet. Jag vet. Jag borde äta det varje dag men det finns varken pengar eller ork till det. Sen men dålig aptit blir inte saken bättre.

Anyhoooo
Jag höll på att svimma.
Hela rummet vinglade till och det började mörkna i ögonen.
Jag vet inte varför. Jag hade inte rest mig hastigt. Jag har trots allt ätit de senaste dagarna. (grabben hemma)

Gillar inte detta alls. Gillar inte min orkeslöshet så jag nästan somnar. Gillar inte detta alls.

ett liv...

Kategori: Allmänt

... vad är ett liv.
Ena sekunden tänker jag här och nu. Jag MÅSTE bli så bra så jag kan jobba.
Jag MÅSTE flytta för jag inte kan betala hyran.
Jag MÅSTE göra si och så.

Nästa sekund....

promenad i skogen...
tystnad...
hur ska jag överleva tills dagen kommer när jag dör...

Rörigt...

Kategori: Allmänt

... så rörigt det blev.
I mitt huvud en miljon tankar. Får inte ihop ekonomin den här månaden heller.
Läkaren missar att förlänga min sjukskrivning.
Skyller på hon inte fått meddelanden om detta fast det står på mina vårdkontakter att de gått fram.
Mår inte ett dugg bättre.

Någon ljuger.
Vem.
Värken tillbaka i kroppen.
Lika trött som innan.
Förlamad i livet.

Mina vårdkontakter...

Kategori: graves

Fungerar inte för att få kontakt.

Läkare pratar inte med varandra eller med patienter.

Nu - inga pengar från fk för min läkare, som jag kontaktat flera gånger om sjukskrivning, inte fått/läst dessa.

Jag blir inte bättre. Vad märkligt att folk som lever i ekonomisk stress utan fungerande system runt sig inte blir friska!

Motvind

Kategori: graves

Att försöka röra sig framåt med Graves som stretar mot är som att alltid gå i stark motvind i uppförsbacke.

Eller som det känns att försöka springa i vatten när vattenytan når upp till höften på dig.

Eller som om en osynlig människa står och hindrar dig att komma fram.

Hoppas du hittar en förklaring på hur den här biten med graves känns för mig.

mitt huvud kom av sig

Kategori: Allmänt

Hjärtat slår över hundra slag per minut.
Hjärnan försöker samordna tankarna.

Det går INTE.
Det var svårt nog att fylla i en blankett till CSN i hopp om att få nedstatt belopp att betala tillbaka i år.

Efter att ha försökt med att ringa och prata med landstinget gick det sämre att använda huvudet.
IDIOTER!
Hur fan kan man få betalt för att vara så dum i huvudet och säga mot oss sjuka som ringer?
Jag skiter väl i om det är LiO eller LiK som gör rättt elller fel.
Jag vill ha det jag har rätt till.
Jag vill också att det ska bli rätt från början för nästa stackare som ska iväg och få vård utomsockens.

Hur svårt ska det vara att säga "Du jag visste inte det fungerade så dåligt. Vi får ta och titta på saken och se vad vi kan göra bättre".
Nej i stället ska det härjas på mig och sägas "Det där får du faktiskt reda ut själv!"

Hur ska jag kunna reda ut så LiO ser till att skicka med en blankett till LiK om det nu är så som LiK säger. Eller hur ska jag få LiK att se till att skicka med en blankett om intyg om vård när jag lämnar dem?

Det är ju fan DERAS jävla bekymmer som landsting och deras gemensamma ansvar att systemen fungerar. Det här är verkligen inte hjärnkirurgi men man kan fan bli less på minder!

Amazing Graves...

Kategori: graves

...how I hate you.
Who wrecked a girl like me.
I once was strong.
But now I'm weak.
Was fine but now I'm weird.

Jahaopp. Då var grabben tio år stor. Sjukt vad tiden går. Varje födelsedag han har gör mig påmind om hur illa mitt liv var då.

Kategori:

Jahopp. Då var grabben tio år. Sjukt vad tiden går och varje födelsedag tänker jag tillbaka på hur illa mitt liv var då.

Det var värre än nu, fast på ett annat sätt.

Som tur är kan man leva trots riktiga kriser i livet.

Nu har jag ju fått bli hundvakt, något som gör att jag släpar mig ut flera gånger om dagen.
Efter tio dagar känner jag absolut ingen skillnad på ork, energi eller kondition.

Lika andfådd, lika trött. Lika orkeslös.

Tja, lika kass som innan.

Fördelen är väl att jag trivs med hund i mitt liv och jag får skratta åt den tokiga jycken varje dag.

:)

Alla hjärtans...

Kategori:

... dag.

Inte min dag.

Inga blommor.
I grön choklad.

Ett par kramar över nätet.

Nej, inte bitter. Inte jag.

Inte ensam. Själv.

Skillnad.

Mitt hjärta tillhör mig. 365 dagar om året slår det för mig.

Vill du att det ska slå för dig?

och idag känns det

Kategori: Allmänt

I heeeela kroppen. Men mest i benen.
Det känns att jag gick mer än jag borde.
Längre än jag borde.
Fortare än jag borde.
 
Nej, kanske inte det sista. Kanske jag gick så fort som jag kunde men det var för långt.
 
Nu sitter jag med en sjuk värk i vänster höft. Märkligt ställe att få ont på men ONT gör det.
Tillika ont i lederna i händerna. Varenda nersalg på tangentbordet för att få ner några ord om hur jag mår, är en plåga. Ändå gör jag det. Inte för din skull, utan för min egen. För att kunna jämföra dagar. För att kunna se om något blivit annorlunda. För att kunna minnas vilka dagar som var gladare, piggare och bättre. För att kunna se att de ens finns.
 
Hjärtat har fått glädje idag. Min son och Tessan och hundar förgyllde den.
 
Men nu står huvudet still.
 
Klarar inte ens årskurs tre matematik.
Klarar inte ens att planera morgondagen.
 
Varför jag nu ska göra det.
 
Giftstruma. Det sitter i halsen.
 
Men, när du tagit bort det det sitter i, så finns ingen förklaring om varför du inte känner dig bättre.

Jag har gett upp

Kategori: Allmänt

På ett sätt har jag gett upp.
Jag har gett upp tron i att jag ska bli friskare och må bättre.
Allt talar mot det tycker jag.
Inte bara att jag fysiskt inte blir bättre, allt annat i livet går inte bra heller.
 
Så jag har gett upp.
 
Det betyder inte att jag tänker ta livet av mig.
Jag har ett barn att ta hand om.
 
Men snälla - när jag säger att jag gett upp, sluta be mig kämpa. Sluta be mig hoppas. Sluta säg det blir bättre och snart vänder det.
Låt mig vara. Låt mig få ha gett upp i fred.
 
 

Glömde klockan

Kategori: Allmänt

Jo, jag hade för mig att jag satte på alarmet. Men icke. Men vad gör det. Jag vaknade 0400, 0500, 05:30; 0600 och till sist 0707.

Suck.. trött.
Ont i kroppen. Fattar inte varför jag inte kan få må lite bättre varje dag. Det är som att det inte händer något alls.

Fick chans att vara hundvakt och går nu ut på promenader flera gånger om dagen. Trodde det skulle göra skillnad. Men icke. När jag går känns det som betong i benen och som om någon håller mot. Som när du går i stark motvind. Kommer ingenstans utan massa ansträngning.

Hela livet är motvind.

Fortfarande svårt att svälja. Känns som en stor klump i halsen som sitter i vägen.

Fortfarande ingen energi.
Fortfarande samma totala orkeslöshet.

Tunga timmar

Kategori:

Hela dagen har varit tung.
Från det jag vaknade vid halv åtta och fram till nu.

Det är så tydligt att kroppen inte orkar med det tempo mitt huvud önskar hålla.
Inte ens huvudet orkar hålla tempot.

Hockey 9-12.
Hemma 13:30.
Fika med grabben.
Somnade...
Vaknade...
Mat.
Avkoppling med barnprogram.
Kort promenad.
Diska.

Nu.
Slut.

Är det här ett hektiskt schema för en som varit sjukskriven sen 1 september 2012?

När får jag orka mer...


Gäster...

Kategori:

Ja, ibland får man gäster :)

Mitt barn får inte vara med!

Kategori: Allmänt

Oj! Mitt barn var inte lika bra som ditt barn! Stackars mitt barn som inte får vara med!

Men det är ingen som resonerar så när "mitt barn" inte har lika bra betyg för att komma in på olika gymnasie eller högskoleutbildningar som "ditt barn".

Nej att vara intelligent och lättlärd teoretiskt är inget fult - bara att vara lite bättre på att prestera inom sport - det är inget bra!

Ibland är livet skevt. När jag skulle söka till gymnasiet hade jag ursula betyg. Skolan var inget för mig. Inte då.

Men, det var inte poppis med naturvetenskap då. Så mina 2.9 i snittbetyg från årskurs nio, gjorde att jag kom in på den linjen. Problemet var bara att för att klara av linjens inriktning, kanske du hade behövt ha 4.5 eller mer för att hänga med, för att få ut något av utbildningen.
Alla förstod mitt resonemang då. Då var det ingen som sa åt mig att jag självklart skulle kasta mig in i vetenskapens värld och sitta av tiden för jag inte fattade något av det som lärdes ut. Jag skulle heller inte kunna hålla intelligenta diskussioner i ämnena, eftersom jag helt enkelt inte var så intelligent då.

Jag tänker själv - hur kul är det att vara sämst i den teorietiska klassen. Att aldrig får godkänd på prov och alltid få betyget F i många ämnen. Jag ville inte var det i alla fall så jag lät bli den utbildningen.


 

Det lustiga jag tänker på är:

Väljer man att fortstätta med en individuell sport om man alltid förlorar? Eller fortsätter man år efter år medan mamma, pappa och tränaren glatt säger "vad kul vi har när du spelar hela tiden, eller hur?"

Eller är det ett lagfenomen? Att så fort man väljer något annat, så är det synd om den som inte får vara med nästa gång?

Jag vet inte massor om andra sporter, jag kan en del om hockey. I hockeyn så finns det inte plats för hur många spelare som helst i ett lag. Det är begränsat antal. Att få en plats betyder att du är bra. Om du då väljer att göra något annat i stället för att vara med på match eller träning, så anser inte jag att det är konstigt att platsen går till någon annan framledes. Någon som vill vara med varje gång. Någon som sätter hockeyn främst.

Den bistra sanningen är att det finns inte hur många  hockeyklubbar och divisioner som helst att spela i.
Och än så länge så står inte hockeysverige inför problemet - det är inte tillräckligt många som vill spela. Vi får ta in de som egentligen inte har kvalifikationer nog att klara uppgiften.

Den bistra sanningen är att alla inte platsar. Men att komma och påstå att elitklubbar är för inriktade på att hitta talanger och satsar för lite på bredd är en lögn. Det går att träna hockey för skoj skull. Det går att slå från underläge. Det går också att flytta och byta klubb, om man inte är nöjd med den man är i.

Fast om man verkligen vill bli bäst på en sport, om man väljer mellan att få spela SM i innebandy, eller en vanlig seriematch i hockeyn. Då kanske det är rätt tydligt vad man är bäst på och brinner mest för.

Som Ingemar Stenmark sa - "jag vet inget om tur, men ju mer jag tränar, desto mer tur har jag" eller Gretzkys - "man missar hundra procent av de skott man inte tar"

LHC får ta kritik ¨- kanske är det ledare i lag som kommunicerar sina åsikter om barns förutsättningar dåligt. Kanske behöver de utbildning i pedagogik. Men morsor - sluta bädda in era barn. De kommer nog väljas bort fler gånger i livet än ur ett hockeylag och det kommer svida.

Men kanske kommer de klara det bättre tack vare att någon vågade berätta sanningen för dem.

 

//Hockeymorsa

 

Missade

Kategori:

Låg prio på blogg i går/6 feb.

Var tvungen att handla.
Träffade Tessan första gången efter op tror jag. Minns inte...

Varit för trött för att umgås med någon.
Nu är jag helt off i huvud och tankar.

Vad ska det bli av mig...

Tips mottages tacksamt...

Lullaby...

Kategori: Allmänt

...and good night...
close your eyes and sleep tight...

mmm men tjena...

...not even close....

Den där framtiden...

Kategori: Allmänt

Ja ni vet, jag är ensamstående med barn.
Ja ni vet, jag är sjuk i Graves, har fått operation den 15 januari och väntar på förbättrad hälsa.
 
Jag är rädd för framtiden.
 
Varför? Jag kanske blir bättre?
 
Jo för jag vet att min son inte betalt klart priset för min sjukdom än.
 
Jag gissar, det är ju ändå så populärt att gissa i samhället, på att jag inte blir bra.
 
Men, innan det är fastställt och jag får någon usel sjukpension eller vad det kan kallas, så kommer detta hända.
 
Jag är sjukskriven till sista februari.
Jag kommer behöva längre sjukskrivning.
Någon gång på vägen kommer det krävas att jag testar min arbetsförmåga.
Min förmåga att arbeta är tyvärr så liten så liten.
Detta expertutlåtande kommer från mig som mamma.
Om jag precis ligger på gränsen till att orka med att ta hand om min son, se till han får mat, aktiviteter, hjälp med läxor, rena kläder osv, hur ska jag då orka jobba?
Ni ska inte tro jag orkar med att göra något för egen skull. Nej nej nej. Det är inte att tänka på.
En vecka gick jag fem dagar utan att duscha, för jag orkade inte ställa mig i duschen.
 
Najs, men så är det.
 
Så jag är rädd för framtiden.
Rädd för att misslyckas.
Rädd för att inte kunna påverka min inkomst så jag kan försörja oss.
 
Hur hittar jag en arbetsgivare som vill ge mig ett jobb fast jag antagligen kommer vara sjukskriven en del? Komma för sent? Måste gå tidigt?
Vem vill ta sig an en sådan människa?
 
Jobba med att skriva... säger många.
Jag kan berätta att här och nu, så tog min röda tråd och försvann. Mina ord kommer inte ut till tangentbordet och mina fingrar hittar inte rätt för att stava. Ni ser inte detta. Men jag vet att det är så.

Förmiddagsanalys

Kategori: Allmänt

Jag försöker analysera hur jag mår. Är det någon skillnad från i går? Är det bättre eller sämre.
 
Faktiskt så vet jag inte. Jag är trött, har ont i händerna och upp i underarmarna och har ont i ögonen.
 
Jag är inte hungrig.
 
Nej, det är nog som alla andra dagar...

But why

Kategori:

Varför blev mitt liv så trasigt.

Det är långt från vad jag drömde om som liten.

Det känns som jag lever i en dålig film.

En film där slutet innebär döden.

Trasig...
Ja.
Det är så jag känner mig.

Inifrån och ut.
Utifrån och in i själ och hjärta.

obalans

Kategori: Allmänt

Ena dagen sover man hela tiden.
Nästa kan man inte sova alls.
Fast, den sömn jag oftast får är inte så bra ändå.

Magen kass.
check
Ont i leder
check
aptit liten
check

ja, en helt vanlig dag som livegen fru till Mr Graves

Vakna

Kategori: Allmänt

Med värk i händerna.
Pip i öronen.
Trött trött.

Man vänjer sig vid det mesta, men vad jag önskar att jag fick vakna och känna mig pigg och utvilad i stället för att uppleva känslan av att en bil kört över en under natten.

Det du inte ser

Kategori: Allmänt

Du träffade mig i dag.
Du tyckte jag såg pigg ut.
Jag skrattade, log och var trevlig.
 
Det du inte ser är min verklighet.
Det du inte ser är hur jag kämpar med att tankarna ska gå ihop.
Det du inte ser är hur jag tar ut all energi från energikontot, bara för att fungera relativt normalt under ett par timmar en dag.
 
Det du inte ser, är hur jag somnar en kvart efter att jag kommit hem.
Det du inte ser, är hur mitt hem ser ut.
Det du inte ser, är hur mycket det kostar att vara pigg glad och trevlig i ett par timmar.
 
Världen är värd det bästa av mig när jag är ute.
 
Du träffade mig i dag. Jag hade kameran i högsta hugg och fotade massa bilder.
Du tyckte det såg lätt ut.
 
Det du inte ser, är att de flesta bilder är rätt dåliga och slängs.
Det du inte ser, är hur jag kämpar med att hitta ork till mina muskler att ens hålla kameran uppe.
Det du inte ser, är hur mina ögon inte fungerar och gör att skärpan inte hamnar där jag vill.
 
Det du inte ser är helt enkelt hur sjuk jag är.
Världen är värd det bästa av mig.
Vad är jag själv värd?
 
 

Med värk

Kategori:

Tydlig värk i händerna i morse.

Trodde jag skulle slippa det eländet.

Hade fel - igen :/

ANPASSA!

Kategori:

JA!

Du har inget val!

Sköt allt du ska klara av!

Du har inget val!

Det finns ingen social back up!

Det du får förlita dig på är vänner.

Men - du kan aldrig lova att du kan betala tillbaka.
Du får gå från att vara en givare till att bli en tagare.

TA! TA! TA!

Ont

Kategori:

I dag har jag ont i kroppen. Kände det direkt när jag vaknade i morse.

Lämnade sonen på skolan och hem för att göra nytta.
Blev inget gjort.

Däckade på soffan.
Vaknade med ångest ett par gånger.

Magen paj.

Suck... Vilket liv...