butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

det kommer inte gå

Kategori: Allmänt

Räkningar som inte är betalda hopar sig. Men från kommunen finns inte mycket ekonomisk hjälp att hämta. Det är nämligen fel räkningar som inte är betalda. lån, CSN och sånt. Det ska man helt enkelt låta gå till fogden.
 
Visst, det är väl inte samhällets fel att jag har hamnat i rännstenen. Men ändå tycker jag att när man, i mitt fall, på grund av sjukdom och i väntan på operation, inte ska behöva gå i konkurs och hamna på fogden på grund av att man tidigare valt att utbilda sig.
 
Men så är det. Vissa skulder får man inte bära med sig när det går utför. Jag undrar var den sammhällsekonomiska vinsten är när jag faktiskt hamnt i kronofogdens rullor. Även om jag blir frisk efter operationen, så har jag inget jobb. Det är som jag sa till den, faktiskt trevliga, damen som ringde från kommunens försörjningsenhet idag - om jag hade haft ett jobb, så hade ju min sjukpenning varit högre. Och om jag hade varit arbetslös och frisk, så hade jag stämplat och fått ut mer än nu.
 
Men så långt tänker inte samhället. Det är som att de ser den här minuten, den här dagen. Inte att de kanske kan hjälpa en människa att avvärja ett större ekonomiskt problem. Inte heller att de kan hjälpa så tiden från sjuk till frisk, blir kortare än om människan som kämpar på, ska behöva slita med ekonomi och kronofogden också.
 
Så dagens lärdom - hade jag inte utbildat mig, hade jag haft det bättre än jag har nu för då hade kanske sjukpenningen räckt till de normala utgifterna och OM den inte hade gjort det, så hade socialen hjälpt till.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: