butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Catch 22

Kategori: Allmänt

Arbetslös - sjukskriven på heltid.
 
Försäkringskassan och min vårdande läkare anser jag ska "komma igång lite" på 25%.
Jag frågade hur mitt liv ska bli bättre från dag till dag genom att vara frisk 25%. Det händer liksom inte mer än det gör nu...
 
Hur eller haver.
 
Säg jag blir "frisk" 25%. Jag får tag på ett jobb på 25%. Jag får då vara "sjuk" 75%. Inga skuggor här.
Men.
Nu tycker Försäkringskassan och vården att jag ska vara frisk 50%.
Det jobb jag lyckats hitta på 25% går inte att utöka till 50%. Jag är då "frisk" 50% och "sjuk" 50%.
A-kassan hoppar nu inte in och täcker upp från 25% till 50% tjänst. Detta eftersom jag har ett jobb, ett fast jobb, på 25%. Jag blir alltså ersättningslös 25%. Jag måste sålunda antingen säga upp mig och stämpla hela mina 50 friska procent eller hitta ett annat jobb på 50%.

Säg jag lyckas hitta ett jobb på 50%.
Då kommer jag jobba halvtid det vill säga vara frisk halvtid, och vara sjuk halvtid. Allt gott.
Men.
Nu tycker Försäkrinskassan och vården att jag ska vara "frisk" 75%.
Ja ni ser hur det upprepar sig.
 
Sanningen är nu också att det finns inget jobb på 25% som jag klarar för jag är 100% sjuk!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: