butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Graves go away...

Kategori: Allmänt

Att operera bort sköldkörteln är inte samma sak som att blir direkt fri från Graves.

Bara för du får bort det organ i kroppen som kan producera för mycket ämnesomsättningshormon, betyder inte att du vips blir frisk och pigg på samma sätt som om du tar bort en blindtarm som gör ont som fan.

Nej det återstår ett av livets lotterier, ett som jag redan gått bet på i första matchen, den medicinska matchen.

Har jag tur, så blir jag bättre inom en månad. Har jag otur så blir jag aldrig bättre.

Själva sjukdomen Graves kommer så småningom att försvinna ur min kropp. Men det är väldigt mycket att hoppas på att jag "snart" ska bli piggare, eller "snart" må mycket bättre. Jo, om "snart" är ett år kanske...

Det finns de som blir friska efter någon månad. Det finns tyvärr väldigt många som aldrig blir bra heller. Varför det är så vet inte läkarna. De vet inte varför många drabbade blir fria från giftstruma, men får dras med symptomen i evighet...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: