butwhy

Giftstruma, graves sjukdom. Den kan vända upp och ner på ett helt liv. Det har synnerligen brutit ner mitt liv till en allt sämre tillvaro.

Tio minuter

Kategori: Allmänt

Ja ungefär tio minuer. Det är min kapacitet att orka röra mig i sträck.
I går var jag ute och gick. 2157 meter blev det. Det tog längre tid och när jag trillade innanför dörren, var jag så utmattad att jag knappt orkade få av mig ytterkläderna och skor.
 
Det är svårt att förklara hur matt man kan bli av giftstruma. Men jag brukar försöka förklara det som att man har hög feber. Den totala orkeslösheten man känner i kroppen då. När du inte ens orkar lyfta en arm eller gå på toaletten,
 
Jag undrar vad som händer om jag blir "frisk" från Graves men har kvar massa av problemen som sjukdomen drog med sig. Vad är jag då? Finns det något namn på det för då är jag ju inte sjuk i en sjukdom längre. Jag lider bara av sviterna.
 
I dag har jag gått upp ur sängen. Vaknade med ett ryck 0920 ur en mardröm. Dock med annat tema den här gången.
 
Aptit - tveksam.
Värk har jag faktiskt inte haft fullt så mycket men känner mig bortdomnad och disträ i kroppens rörelser.
Jag har plockat unden på halva köksbordet och diskbänken. Min förmåga att koordinera uppgiften visade sig vara svårare än jag trodde. Jag kan helt enkelt inte planera i mitt huvud för att få ett reslutat.
 
Det påminner om hur min mamma berättade hur det var för henne när hon skulle hänga tvätt en dag. Det var långa tygskynken som hon haft som någon form av draperade gardiner. Hon stod vid en lång tvättlina men kunde inte räkna ut ett bra sätt att förvalta tyget över linan så det torkade bra och inte blev rynkigt i onödan.
 
Det påminner om när min faster sa att hon inte ens kunde byta en glödlampa...
 
Det påminner om hur jag inte klarade av att byta en propp i går. Jag visste helt enkelt inte hur man gjorde och hur jag än försökte, så fick jag inte dit den nya. Jag jämförde med den gamla proppen och visst, de var i samma storlek. Till sist kom jag på att jämföra med en som redan satt i... Då löste det sig.
 
Man kan så klart skratta åt den här tafattheten men hos mig rinner tårarna för jag inte klarar av enkla saker längre... Saker jag alltid kunnat förut..
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: